Dlaczego silnik stuka, czyli o spalaniu detonacyjnym.
Spalanie stukowe - określane inaczej mianem spalania detonacyjnego, to zjawisko nierównomiernego, chaotycznego i wybuchowego spalania paliwa w silniku tłokowym o zapłonie iskrowym. Prawidłowo proces spalania mieszanki przebiega równomiernie i z kontrolowaną prędkością w całej objętości komory spalania. W przypadku spalania stukowego dochodzi do nierównomiernego spalania mieszanki paliwowo - powietrznej w różnych, często odległych od siebie, częściach cylindra, a fala zapalającej się mieszanki paliwowo - powietrznej rozprzestrzenia się z ogromną, niekontrolowaną prędkością. Objawia się to charakterystycznymi stukami dobiegającymi z komory silnika. Nieprzyjemne wrażenia akustyczne to nie jedyny problem - spalanie stukowe nadmiernie obciąża cieplnie i mechanicznie tłok, korbowód i inne elementy silnika przyczyniając się do ich szybszego zużycia. Przyczyna spalania stukowego to zbyt wysoki stopień sprężania, za wczesny zapłon, za niska liczba oktanowa paliwa i zbyt uboga mieszanka. Problem dotyczy głównie silników silnie obciążonych - przygotowywanych do sportu, jednak w nowoczesnych konstrukcjach komputery sterujące silnikiem mają tak duży wpływ na parametry jego pracy, że montowane są fabryczne czujniki spalania stukowego. Parametry pracy silnika dobierane są na granicy detonacji w założeniu fabrycznie wgranych map zakładających określoną wartość oktanową paliwa. W przypadku zatankowania paliwa "wątpliwej jakości" może pojawić się spalanie stukowe, które jest wyłapywane przez czujnik i komputer zmienia jeden z parametrów pracy silnika (zazwyczaj opóźnia zapłon).
- 2958 wyświetleń
Dodane przez::
Deleted user
.
Kategorie:
Literatura
.
Dodano: 27 grudzień 2013.