Twój pomysł na news
Wybierz obszar :
 
16 Lipiec 2019
strzelecko-drezdenecki miedzyrzecki swiebodzinski sulecinski slubicki krosnienski zarski wschowski nowosolski zaganski gorzow zielonagora
Najbardziej popularną formą bezpośredniego przekazywania mediom informacji jest konferencja prasowa. Zwykle organizowana w siedzibie organizatora lub innym miejscu, którego dotyczy tematyka spotkania.
Jeżeli organizujesz konferencję prasową, to najlepiej przygotować jej ramowy program. Nie musi w 100% odpowiadać rzeczywistemu przebiegowi wypadków, ale powinien zawierać następujące informacje:
  • powitanie i krótkie, kilkuzdaniowe przedstawienie tematu
  • przedstawienie wypowiadających się osób z wyszczególnieniem, kto i o czym będzie informował
  • wypowiedź prelegenta bądź prelegentów
  • oddanie głosu dziennikarzom - pytania do prelegentów
  • przekazanie materiałów prasowych - podsumowanie z najważniejszymi informacjami przydatnymi dziennikarzowi
  • zakończenie z podziękowaniem
Za program konferencji prasowej zwykle odpowiada rzecznik instytucji, ale może być to dowolnie wyznaczona do tego celu osoba. Ważne by jej komunikat był prosty i jasny w odbiorze.

Ile powinna trwać konferencja prasowa? To zależy od wagi tematu i zainteresowania dziennikarzy, ale najlepiej jeżeli jej czas nie przekroczy 15 - 20 minut. Zadasz zapewne pytanie jak w tak krótkim czasie przekazać tyle istotnych informacji? Najlepiej wiesz ile czasu włożyłeś w organizację tego czy innego przedsięwzięcia i chcesz o tym wszystkim powiedzieć, a na wszystko jedynie kwadrans?
Odpowiedzią na to pytanie są badania prowadzone wśród widzów, słuchaczy czy czytelników. Zdecydowana większość z nich (a więc i nas) informacje traktuje pobieżnie i mniej lub bardziej świadomie wybierając z nich najważniejsze fakty. Przygotowując konferencję musisz odpowiedzieć sobie na pytanie na czym Ci zależy? Jaki komunikat będzie z niej płyną? Wypisz wszystkie spodziewane efekty i zaznacz te, na których najbardziej Ci zależy. Reszta może się pojawić, ale nie musi. Bez względu na wszystko Twoja informacja musi odpowiedzieć na 5 pytań leżących u podstaw każdego prawidłowo skonstruowanego newsa.
Zasada 5 x W (who, what, when, where, why) czyli kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego?

Przykładowy schemat konferencji:
  1. powitanie: Witam serdecznie na konferencji prasowej Stowarzyszenia Długi Pies z Charakterem poświęconej pierwszemu miejskiemu marszowi jamników.
  2. w konferencji udział biorą: Ludwik Puzon i Melchior Dopek, którym oddaję głos.
  3. informacje: kto organizuje marsz, gdzie, kiedy, dlaczego?
  4. pytania od dzienniakrzy w sprawie marszu jamników.
  5. materiały prasowe - podstawowe dane, naklejki, smycze
  6. zakończenie konferencji
Przygotuj:
  • ramowy program konferencji
  • wizytówki uczestników konferencji, które położysz na stole przed każdym z nich, tak by były widoczne dla dziennikarzy
  • materiały prasowe, a więc najważniejsze informacje, które usystematyzują wiedzę i pomogą dziennikarzowi przygotować wiadomość