oraz z wycieczki szlakiem najpiękniejszych zamków czeskich
11 – 15 czerwca 2008 r.

Zarząd Oddziału SBP w Zielonej Górze zorganizował wyjazd seminaryjny do bibliotek Dzierżoniowa i Kłodzka dla bibliotekarzy województwa lubuskiego.
Seminarium zaczęliśmy od wizyty w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. K. K. Baczyńskiego, w malowniczo położonym u stóp Gór Sowich miasteczku, Dzierżoniowie. Jest to stare miasto założone przez księcia świdnickiego Bolka I. Obecnie zamieszkuje je ok. 35,5 tys. mieszkańców.
Odwiedziliśmy Filię MBP, w której serdecznie powitała nas pani dyrektor Maria Zarzycka-Chołody, przedstawiając historię oraz strukturę organizacyjną biblioteki. Książnica funkcjonuje od 1946 roku i jest największą biblioteką publiczną na terenie powiatu dzierżoniowskiego. Posiada uniwersalny księgozbiór, w zbiorach którego znajdują się m. in. unikatowe roczniki czasopism od czasów powojennych do obecnych, książki ”mówione”, a także prasa codzienna. W ciągu przeszło 60. lat funkcjonowania zgromadzono ok. 110.000 wol. Literatura naukowa stanowi ok. 40% zawartości księgozbioru. W skład sieci bibliotecznej wchodzą: Wypożyczalnia dla Dorosłych, Czytelnia Ogólna z Komputerowym Ośrodkiem Informacji, Oddział Dziecięco-Młodzieżowy - wypożyczalnia i czytelnia, Filia - wypożyczalnia i czytelnia dla dzieci i dorosłych, Biblioteka Ekonomiczna z czytelnią multimedialną oraz Introligatornia. Filia prowadzi szeroką działalność kulturalną, w tym teatrzyk dziecięcy. Zachwyciła nas odważna kolorystyka wnętrz, ciekawe rozwiązania architektoniczne np. świetliki w suficie czy kącik czytelniczy dla najmłodszych. Następnie udaliśmy się do ratusza – siedziby Biblioteki Głównej. Na zakończenie wizyty obejrzeliśmy panoramę miasta z ratuszowej wieży.
Kolejnym etapem naszego wyjazdu była Ziemia Kłodzka wraz ze stolicą regionu – Kłodzkiem. W Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Dąbrowskiej przyjęła nas pani dyrektor Ewa Piórkowska oraz pani Grażyna Bilska (przewodnicząca Zarządu Oddziału SBP w Kłodzku, autorka licznych publikacji w „Poradniku Bibliotekarza”). Placówka działa od 1945 roku, mieści się w ratuszu i w bardzo trudnych warunkach lokalowych. Zgromadziła ok. 92.000 wol., w tym 3000 tys. w języku niemieckim, dzięki którym czytelnikami biblioteki są również Niemcy. Placówka organizuje wieczory literackie, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy, lekcje biblioteczne.
Księgozbiory bibliotek, które poznaliśmy, zostały skomputeryzowane i włączone do katalogu on-line w ramach Dolnośląskiego Zasobu Bibliotecznego.
Wieczór spędziliśmy spacerując po urokliwych zakątkach miasta. Najstarsza część Kłodzka leży w obrębie średniowiecznych murów obronnych, które ocaliły miasto przed najazdem husytów w 1428 r. Jako jedyne na tej ziemi nie zostało zdobyte i splądrowane. Na skalistym wzgórzu, powyżej Starego Miasta, wznosi się imponująca, XVII -wieczna twierdza bastionowa, z systemem podziemnych labiryntów i korytarzy minerskich, które odważnie przeszliśmy całą grupą. Zachwyciły nas także unikalne zabytki kultury: Kościół Parafialny Wniebowzięcia NMP, gotycki most św. Jana na kanale Młynówki, który porównywany jest do słynnego mostu Karola w Pradze. Następnie zwiedziliśmy Kaplicę Czaszek w Czermnej, obejrzeliśmy część uzdrowiskową Kudowy ze znanymi sanatoriami: „Zameczek” i „Polonia”. Wśród znakomitych gości, którzy tutaj odpoczywali byli min. król Karol Jan Kazimierz, Johan Wolfgang von Goethe oraz Bruno Schulz. Przespacerowaliśmy się po osiemnastowiecznym Parku Zdrojowym i spróbowaliśmy ciepłych i zimnych wód mineralnych Marchlewski i Śniadecki.
Dużo wrażeń dostarczyło nam zwiedzanie Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, mieszczące się w XVII-wiecznym młynie papierniczym, położonym nad rzeką Bystrzycą Dusznicką. Muzeum udostępnia zwiedzającym ekspozycje poświęcone historii papiernictwa. Obejrzeliśmy zgromadzone egipskie papirusy, chińskie ryciny, na których przedstawiono obróbkę bambusa, gotowanie masy, czerpanie i suszenie papieru.
Czerpanie papieru w Dusznikach zapoczątkowano w 1562 r., a papiernia została wzniesiona w 1605 r. Historię dusznickiego młyna tworzyli papiernicy z rodu Kretschmerów, Hellerów i Wichrów. Na parterze odbywała się zasadnicza produkcja, wyższa kondygnacja, o konstrukcji ryglowej, mieściła mieszkania oraz pomieszczenia produkcyjne, natomiast na poddaszu była suszarnia papieru. Główną atrakcją dusznickiego muzeum są pokazy ręcznego czerpania papieru. W muzealnym sklepiku mieliśmy możliwość kupienia przepięknych pamiątkowych wyrobów galanterii papierniczej.
Popularność Dusznik Zdroju nierozerwalnie związana jest z Fryderykiem Chopinem, który przebywał tutaj w sierpniu 1826 r. Dworek Chopina, jednokondygnacyjny budynek z czterospadowym dachem, znajduje się w pięknym Parku Zdrojowym.
Pełni wrażeń ruszyliśmy w góry. Na początek zdobyliśmy Szczeliniec – 919 m n.p.m. Przeszliśmy malowniczymi korytarzami Błędnych Skał, poznając legendę o Karkonoszu. Zachwyciło nas Adrszpaskie Skalne Miasto - to prawdziwe labirynty, z ciekawymi formacjami skalnymi, wysokimi ścianami, kolorowymi porostami oraz mchami rosnącymi na głazach. Wędrowaliśmy wśród 130. metrowych skał, przepłynęliśmy łodzią po malowniczym jeziorku. Jednym słowem – cudo.
Czeskie Budziejowice, założone w 1265 r. przez króla Przemysła Otokara II, były miejscem wypadowym do zwiedzania ziemi czeskiej. Na kwadratowym rynku, o powierzchni 1 h, znajduje się jedna z największych fontann w Czechach - Samnonova kašna. Mieliśmy okazję podziwiać ją w nocy, pięknie podświetloną. Duże wrażenie robi także 72. metrowa Czarna Wieża. Miasto słynie również z produkcji piwa Budvar (Budweiser). Zwiedziliśmy browar oraz zakosztowaliśmy miejscowych wyrobów.
Z przepięknych zamków czeskich zwiedziliśmy: Zamek w Hluboka nad Wełtawą – najsłynniejszą nowogotycką budowlę w Republice Czeskiej. Zbudowany został przez ród Schwarzenbergów na skale o wysokości 83. m. Miał być analogią angielskiego zamku w Windsorze. Imponująca biblioteka pałacowa liczy dwanaście tysięcy tomów. Wspaniałe średniowieczne miasteczko
Czeski Krumlov, który wygląda jak z bajki: ciasna zabudowa starówki, oplatana przez wygiętą w literę „s” rzekę Wełtawę i zamek górujący nad starym centrum, wpisany został na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury w 1992 r.
W drodze powrotnej do kraju odwiedziliśmy Kutną Horę, miejscowość nierozłącznie związaną z wydobyciem rudy srebra. Obejrzeliśmy Katedrę św. Barbary, wspaniały podręcznik architektury gotyckiej w Czechach, Włoski Dwór gdzie mieściła się mennica i królewska rezydencja. Ostatnim zamkiem, który mieliśmy okazję zwiedzić był Sychrov – piękny barokowy obiekt, związany z francuskim rodem Rohanów, którzy rozbudowali go w bardzo dekoracyjnym stylu romantyzmu historycznego. Jego komnaty wyposażono z wielkim przepychem i ozdobiono bogatą galerią obrazów. Zamek okala rozległy angielski park krajobrazowy.
Tegoroczny wyjazd szybko dobiegł końca, dostarczył nam ogromnych wrażeń i niezapomnianych przeżyć.

Wanda Stokłosa
Aleksandra Kmiećkowiak

Fotorelacja

Relacja z wyjazdu seminaryjnego do bibliotek Dzierżoniowa i Kłodzka

Fundusze Europejskie dla rozwoju Lubuskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.