Sprawozdanie z działalności Zarządu Oddziału  Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich  w Zielonej Górze za 2011 rok


I. Sprawy organizacyjne.

a) na koniec 2011 r. Oddział Zielonogórski liczył 12 kół zrzeszających 171 członków. Liczba członków w porównaniu z rokiem 2010 zmniejszyła się o 10 członków ( w listopadzie zrezygnowały z członkostwa w SBP koleżanki z Koła w Szprotawie, tym samym z dniem 1 stycznia 2012 r. Koło zostało rozwiązane). W 2011 r. przyjęliśmy do Stowarzyszenia 4 nowych członków.
b) odbyły się 4 posiedzenia Zarządu Oddziału oraz 4 posiedzenia Prezydium Zarządu Oddziału:
04.01.2011 r. - zebranie Zarządu dotyczyło współpracy z Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną w 2011 r.
26.01.2011 r. - zebranie dotyczyło zmian kadrowych w Zarządzie, funkcji skarbnika i sekretarza (ze stanowiska skarbnika zrezygnowała kol. Barbara Woźniak, nowym skarbnikiem została kol. Maja Kimnes pełniąca dotąd funkcję sekretarza, sekretarzem została kol. Małgorzata Świrgał, członek Zarządu Oddziału);
17.02.2011 r. - na zebraniu Prezydium omawiano plan działalności Oddziału w 2011 r.
09.03.2011 r. - na zebraniu Prezydium rozmawiano o realizacji wyjazdu seminaryjnego do Międzyrzecza szczególnie omawiano kwestie finansowe;
23.03.2011 r. - zebranie Prezydium poświęcono omówieniu programu wyjazdu seminaryjnego do Międzyrzecza;
30.06.2011 r. - zebranie Zarządu dotyczyło aktualizacji danych członków SBP, założenia internetowego konta bankowego, udziału członków Zarządu w VII Forum SBP, organizacji wyjazdu na Targi Książki do Krakowa;
05.09.2011 r. - posiedzenie Zarządu dotyczyło podjęcia decyzji o przejściu na bankowość elektroniczną, stanu przygotowań do wyjazdu seminaryjnego na Targi Książki oraz omówiono wstępnie plan działań na 2012 r.;
17.11.2011 r. - tematem posiedzenia Prezydium były przygotowania do obchodów 95. lecia powstania SBP oraz plan pracy na 2012 r.
18.11.2011 r. - udział Zarządu Oddziału w spotkaniu Zarządu Okręgu SBP z przewodniczącymi Kół i Zarządami obu lubuskich oddziałów.

II. Działalność szkoleniowa.

1. Udział kol. Maji Kimnes, skarbnika Oddziału w VII Forum SBP, 2-3 września 2011 r.
w Kiekrzu.
2. Udział kol. Maji Kimnes w szkoleniu dla Administratorów Okręgowych Bazy Członków SBP w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego, dn. 26.09.2011 r. Maja Kimnes została Administratorem Bazy Okręgu Lubuskiego.
3. Wyjazd szkoleniowy na X Poznańskie Spotkania Targowe oraz udział w konferencji pt. „Moja Biblioteka – Biblioteka XXI wieku i młody czytelnik” (Koło PBW).
4. Udział w konferencji w Lwówku Śląskim pt. „Edukacja finansowa” (Koło Bieniów).
5. Uczestnictwo w konferencjach bibliotecznych w kraju – Gdańsk, Kraków, Łódź, Opole (Koło PBW).

III. Działalność popularyzatorska i integracyjna.


1. W ramach Dnia Bibliotekarza wyjazd seminaryjny na trasie Międzyrzecz-Pniewy-Łagów Lub., dn. 21.05.2011 r. (dla wszystkich kół oddziału zielonogórskiego).
2. Spotkanie integracyjne przy ognisku w Porcie Rzecznym w Cigacicach, dn. 11.06.2011 r. (Zarząd zaprosił również wszystkich niezrzeszonych pracowników bibliotek południowej części województwa lubuskiego).
3. Wyjazd seminaryjny na Targi Książki do Krakowa w dn. 3-6.11.2011 r. (dla wszystkich kół oddziału zielonogórskiego).
4. Turnieje bibliotekarskie (3) na kręgielni (Koło WiMBP).
5. Odjazdowy Bibliotekarz , rajd rowerowy bibliotekarzy i czytelników zorganizowany szlakiem filii WiMBP w Zielonej Górze, dn. 8.05.2011 r. (Koło WiMBP).
6. Odjazdowy Bibliotekarz w Krośnie Odrz. z udziałem bibliotekarzy powiatu krośnieńskiego, na trasie Krosno-Bielów-Budachów-Bytnica-Łochowice-Krosno) (Koło Krosno) oraz Odjazdowy Bibliotekarz w Bieniowie (Koło Bieniów).
7. Udział w Ogólnopolskiej Pielgrzymce Bibliotekarzy na Jasną Górę (Koło Bieniów).
8. Wycieczka do zabytkowej biblioteki klasztornej w Zespole Poaugustiańskim w Żaganiu (Koło Żagań).
9. Udział w VI Sulechowskim Tygodniu Literackim – Biesiada Literacka (Koło Sulechów).
10. Zabawa integracyjna z okazji Dnia Bibliotekarza w Kożuchowie z bibliotekarzami
z Bytomia Odrz., Przyborowa i Siedliska (Koło Kożuchów).
11. „Święto pieczonego ziemniaka” w Kole w Kożuchowie.
12. Warsztaty techniki decoupage w ramach cyklu „Bibliotekarskie pasje” we współpracy
z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką (Koło PBW).
13. II Bibliotekarski Festiwal Kulinarny – Kuchnie Świata, z wystawa książek kucharskich
z kolekcji członków Koła PBW.
14. Przegląd Pasji Twórczych Bibliotekarzy w filii GBP w Mirostowicach Dolnych, we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Żarach (Koło Bieniów).
15. Wizyta w Muzeum Ziemi Lubuskiej (Koło PBW).
16. Z okazji Dnia Kobiet zorganizowano Wieczór bibliotekarski. Spotkaniu towarzyszyła wystawa pt. „W świecie butów”(Koło PBW)
17. Bibliotekarski Wieczór Mikołajkowy, dn. 6.12.2011 r. zorganizowany we współpracy
z dyrekcją PBW (Koło PBW).
18. Z okazji 60. lecia Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej – Koło PBW prezentowało swoja działalność na wystawie w Galerii WiMBP, w dn. 4-31.10. 2011 r.
Udział przewodniczącej Zarządu Oddziału w uroczystościach 60.lecia Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej, dn. 12.10.2012 r.

19. Z okazji Dnia Bibliotekarza wyjazd do Ośrodka Wypoczynkowego Dąbie (Koło Lubsko).
20. Udział członków Stowarzyszenia – Oddziału i Kół w obchodach Wojewódzkiego Dnia Bibliotekarza w Zielonej Górze.
21. Spotkania z okazji Dnia Kobiet, Wieczór kolęd (Koło Kożuchów, Żagań,Bieniów)
22. Uroczyście obchodzono jubileusze pracy koleżanek i kolegów.


IV. Działalność interwencyjna.

Zarząd Oddziału zwrócił się z prośbą do wójta Gminy Trzebiechów o rozpatrzenie możliwości powierzenia Pani Jolancie Kaczorowskiej stanowiska dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej
w Trzebiechowie, dn. 29.12.2011 r. Prośba została rozpatrzona pozytywnie.

V. Działalność wydawnicza.

Członkowie Oddziału zielonogórskiego publikowali w czasopismach bibliotekarskich : Biblioteka w Szkole, Bibliotekarz Lubuski, Poradnik Bibliotekarza oraz w Biuletynie Programu Rozwoju Bibliotek.

VI. Działalność na rzecz regionu.

1. Kontynuacja projektu „Być matką i Kobietą Czyli w Poszukiwaniu Kobiecej Mocy” w ramach IV edycji programu AXA „Wspieramy Mamy” (do 31.03.2011 r.). Odbyły się 2 warsztaty. W styczniu 2011 r. odbyły się dwa warsztaty: „Co z umiejętności menagera może przydać się w rodzinie” oraz „Jak znaleźć się nie tylko w gąszczu przepisów i paragrafów” . Szósty warsztat (2 lutego 2011 r.) ph. „Być Matką i Kobietą, czyli w poszukiwaniu kobiecej mocy”. Siódmy warsztat (1 marca 2011 r.) nt. „Pracująca Mama, czyli jak pogodzić karierę zawodową z wychowywaniem dziecka”.W ramach projektu uruchomiono Punkt Konsultacyjny, gdzie w określonych godzinach dyżurowali i udzielali bezpłatnych porad specjaliści z określonych dziedzin, odpowiadających tematyce warsztatów i potrzebom uczestniczących w zajęciach kobiet. W punkcie dyżurowali i prowadzili spotkania tematyczne m.in. specjalista z zakresu prawa pracy i wynagrodzeń z Państwowej Inspekcji Pracy, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, specjalista z Wydziału Świadczeń Rodzinnych Urzędu Miasta w Zielonej Górze, specjalista z zakresu rozwoju psychoruchowego dziecka oraz pedagog – terapeuta, który udzielał porad, które mogą pozytywnie wpłynąć na proces i efekty wychowania dzieci. Z ich wiedzy skorzystało ok. 45osób. Podczas trwania warsztatów ich uczestnicy mieli możliwość pozostawienia dziecka z animatorem, który prowadził gry i zabawy animacyjne w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni. Uczestnicy warsztatów korzystali również z Biblioteczki Aktywnej Mamy, do której zostały zakupione najnowsze publikacje z zakresu literatury poradnikowej i popularno – naukowej dotyczącej prawnych, psychologicznych i pedagogicznych aspektów macierzyństwa (łącznie zgromadzono 19 publikacji). Duży wpływ na zawartość Biblioteczki miały same mamy uczestniczące w projekcie, które zgłaszały zapotrzebowanie i wykazywały zainteresowanie konkretnymi tytułami.
2. Kontynuacja „Zakręconej Akcji” na rzecz niepełnosprawnej Beatki Kulik (Koło Żagań).
3. Wsparcie finansowe dla ciężko chorego dziecka koleżanki z Biblioteki Gminnej
w Olbrachtowie (Koło Żagań).
4. Pomoc w sprzedaży kartek świątecznych oraz butelek wykonanych metodą decoupage przez podopiecznych Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żaganiu (Koło Żagań).
5. Udział w akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – licytacja choinek z makaronu wykonanych przez członków Koła w Kożuchowie.
6. Współpraca z Towarzystwem Przyjaciół Ziemi Kożuchowskiej – pomoc w realizacji projektu pt. „Architektura i rękodzielnictwo”, polsko-niemiecka Sesja Naukowa połączona
z Jarmarkiem Mieszczańskim (Koło Kożuchów).
7. Organizacja Gminnego Konkursu Recytatorskiego oraz konkursu Mały Talent (Koło Bieniów).
8. Turniej Wiedzy o J. Tuwimie – organizacja poczęstunku (Koło Bieniów).
9. Współpraca z bibliotekami szkolnymi za terenie Zielonej Góry (Koło PBW).
10. Udział w akcji charytatywnej „Szlachetna paczka” i jej organizacja na terenie PBW (Koło PBW).
11. Kiermasz książek w ramach WOŚP (Koło Gubin) oraz Kiermasz Taniej Książki (Koło Żagań).
12. Udział w Festiwalu Nauki 2011, edycja pt. „Nauka po godzinach” - współpraca
z Uniwersytetem Zielonogórskim (Koło Uniwersytetu Zielonogórskiego).
13. Wystawy i prezentacje, m.in. „Biblioteka zawsze po drodze, nie mijam – wchodzę”, „Czytamy przez całe życie” - fotografia (Koło UZ.)
14. Konkursy literackie, wystawy, spotkania autorskie (Koło UZ, Lubsko, Gubin).


VII. Sprawy finansowe .

W 2011 r. wpływy wyniosły 39 857,66 zł, z tego składki członkowskie 8 897,00 zł, ze sprzedaży „cegiełek” uzyskaliśmy 21 505,00 zł.
Wydatki wyniosły 46 028,18 zł., z tego 960,00 zł przekazano do Zarządu Okręgu Lubuskiego. Zakup książek dokonano na kwotę 24 174,31 zł

Przewodnicząca Zarządu Oddziału
Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich

Beata Kowalska

 

Fundusze Europejskie dla rozwoju Lubuskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.