W piątek 20 marca br. w ramach przedsięwzięcia „Narodowy coaching – jak rozwinąć nasze skrzydła?” rozmawialiśmy o tym jakie kompetencje są nam potrzebne, byśmy mogli rozwijać się osobiście zawodowo i działać na rzecz naszej miejscowości. Wszystkim uczestnikom trzygodzinnej, warsztatowej debaty dziękujemy za udział i gorącą dyskusję!
Poniżej materiał, który wypracowaliśmy:
Lista najważniejszych kompetencji z punktu widzenia sukcesów osobistych:
1. poczucie własnej wartości, czyli m.in. umiejętność nadawania odpowiedniej wartości rzeczom, zdarzeniom, relacjom
2. samoświadomość, czyli m.in. znajomość własnych wartości, przekonań, akceptacja/lubienie siebie
2. motywacja – pojawiła się w materiale wypracowanym przez uczestników debaty równolegle ze samoświadomością
3.pracowitość, czyli umiejętność pracy nad sobą , determinacja w pracy nad sobą
Lista najważniejszych kompetencji z punktu widzenia sukcesów zawodowych:
1. kreatywność związana z inicjatywą i wyobraźnią
2. umiejętność pracy zespołowej
3. wiedza dotycząca obszarów merytorycznych pracy, ale również dotycząca inteligencji emocjonalnej i komunikacji
4. konsekwencja w działaniu
Lista najważniejszych kompetencji potrzebnych i ważnych z punktu zaangażowania społecznego w życie miasta:
1. umiejętność rozpoznawania potrzeb, oczekiwań związanych z miejscem zamieszkania, chęć zmiany, wrażliwość/wyczulenie na ludzi, zwierzęta
2. umiejętność jednania ludzi i nawiązywania kontaktów
3. umiejętność pobudzania świadomości innych i i szerokiego informowania
W jaki sposób do rozwoju ww. kompetencji może/powinien przyczyniać się sektor edukacji formalnej?
Konieczność zmian w systemie edukacji formalnej biorących pod uwagę:
- nastawienie na kreatywność ucznia,
- uczenie poprzez doświadczanie, obserwację (praktyka, a nie teoria)
- zmniejszenie roli/nacisku na wyniki nauczania, na oceny
- ograniczenie przedmiotów, stworzenie odpowiedniej oferty edukacyjnej, profilowanie szkół
- nastawienie na rozwój pasji i zainteresowań ucznia
- nastawienie na rozwój odwagi, samodzielności myślenia dzieci i młodzieży, na rozwój poczucia własnej wartości
- partnerskie relacje uczeń – nauczyciel
- naukę trenerskich umiejętności nauczycieli, przygotowanie do pracy dyrektorów
- rodzina
- organizacje pozarządowe
- grupy nieformalne
- instytucje kultury
- związki wyznaniowe
- media
- urzędy
- współpracę
- rzetelne dziennikarstwo/media
- promocję dobrych praktyk
- diagnozę potrzeb, ale również poprzez generowanie potrzeb i wartości
- „właściwe” finansowe wsparcie m.in. przez miasto
W jaki sposób do rozwoju ww. kompetencji mogą/powinny przyczynić się instytucje inne niż edukacyjne? Jakie instytucje?
Instytucje takie jak:
- rodzina
- organizacje pozarządowe
- grupy nieformalne
- instytucje kultury
- związki wyznaniowe
- media
- urzędy
mogą przyczyniać się do rozwoju ww. kompetencji poprzez:
- współpracę
- rzetelne dziennikarstwo/media
- promocję dobrych praktyk
- diagnozę potrzeb, ale również poprzez generowanie potrzeb i wartości
- „właściwe” finansowe wsparcie m.in. przez miasto