Na przedwakacyjnym spotkaniu powróciliśmy do tematyki zwierzęcej dzięki książce „Dżok. Legenda o psiej wierności" Barabary Gawryluk. Opowieść ta to prawdziwa historia psa, który po niespodziewanej śmierci swojego pana zamieszkał na jednym z krakowskich rond, czekajac wiernie na niemożliwy już przecież powrót swojego właściciela w miejscu, w którym widział go po raz ostatni. Z tego ronda bowiem zabrała ko karetka. Po zapoznaniu się z fragmentami książki rozgorzała dyskusja o tym, czy uczestnicy uważają opowieść za smutną, kto miał okazję poznać ją wcześniej, a może nawet ktoś widział pomnik postawiony Dżokowi w Krakowie? Czy im się on spodobał? Porównaliśmy też ilustracje z książki ze zdjęciami prawdziwego Dżoka. Następnie zasanawialiśmy się wspólnie czy ktoś zna inne przykłady na psią wierność? Czy wiedzą jakim psom postawiono pomniki za ich bohaterstwo? Anegdoty na ten temat, okraszone zdjęciami takich znanych psów i ich pomników w formie prezentacji, opowiadaliśmy sobie wzajemnie. Nasze spotkanie zakończyliśmy zabawą plastyczną, kóra polegała na zaprojektowaniu własnej wersji pomnika dla omawianych psich bohaterów, a niektórzy zaprojektowali pomniki dla psów, które nie doczekały się takiego uhonorowania, co nie znaczy, że na nie nie zasłużyły.

Na wakacyjnym spotkaniu DKK mieliśmy tym razem nieco luźniejszą atmosferę. Tym razem zapoznaliśmy się z opowiadaniem Renaty Piątkowskiej ze zbioru „Najwierniejsi przyjaciele. Niezwykłe psie historie”. Opowiadnie pt. Bratek to historia małej Julki, która zachorowała i przebywa w szpitalu. Jest jej z tego powodu bardzo smutno i nic nie jest w stanie poprawić jej humoru. Wtedy ktoś przyprowadza jej pieska wabiącego się właśnie Bratek. Tylko zabawa z nim potrafi ją rozweselić, dzięki czemu dziewczynka  szybciej wraca do zdrowia. W rozmowie o książce wymienialiśmy się uwagami na temat roli, jaką w naszym życiu odgrywają psy, jak i inne zwierzęta. Są one nie tylko towarzyszami zabaw, ale odpowiednio przeszkolone bywają nawet opiekunami osób chorych, upośledzonych, niepełnosprawnych, niewidomych, a jak udowodniło nam przeczytane opowiadanie, zdarza im się być także terapeutami. Potem uczestnicy zapoznali się z takimi pojęciami jak: dogoterapia – terapia z udziałem psów, felinoterapia – terapia z udziałem kotów, hipoterapia – terapia z udziałem koni, a nawet delfinoterapia – terapia z udziałem delfinów. Następnie uczestnicy spotkania mieli za zadanie narysować wybrane zwierzęta w takiej terapeutycznej roli, jaką dla nich wybrali. Pożegnaliśmy się, życząc sobie nawzajem udanego wypoczynku w okresie wakacyjnym.

12 kolorów II 1Pierwsze jesienne spotkanie w ramach DKK odbyło się dzięki gościnności początkującej grupy przedszkolnej o nazwie Kotki. Tematem zajęć były kolory. Aby zachęcić dzieci do zabawy, przeczytane zostały wybrane wiersze Marcina Brykczyńskiego z książeczki pt. „12 kolorów”. Następnie Kotki zostały podzielone na grupy poprzez oznaczenie ich odpowiednimi kolorami. To umożliwiło szereg zabaw z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Dzieci od razy zauważyły podobieństwo chusty do wzoru z okładki książki. Dzięki temu książka i zabawa będzie im się przyjemnie kojarzyć. Świetny początek dla trzylatków na przygodę z biblioteką!

12 kolorów I 1

słoń i kwiat 2Tym razem na spotkanie DKK przyszła do biblioteki klasa I A ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Zielonej Górze. Hasłem zajęć była tęcza. Na początku porozmawialiśmy sobie o tym, czy ktoś z nas widział tęczę, a jeśli tak, to kiedy? W jakich było to okolicznościach? Uczestnicy bez problemu poradzili sobie także z odpowiedzią na pytanie, jak powstaje tęcza. Ale czy potrafili wymienić wszystkie jej kolory? Dla ułatwienia zaprezentowana została grafika, dzięki czemu szybko ustaliliśmy jakie barwy możemy dostrzec na tęczy i w jakiej kolejności one występują. Następnie zapoznaliśmy się z krótkim, ale przepięknym opowiadaniem Briana Pattena Jak Ptak Kaputek sprowadził z powrotem słońce dla kwiatka z książki pt. „Słoń i kwiat". W opowiadaniu tym słońce, które umożliwia życie kwiatom, schowało się ze smutku, że już nie może widzieć wspaniałej tęczy, bo zasłoniła ją gęsta mgła. Aby ratować kwiaty, przyjaciel jednego z nich – Ptak Kaputek – zwołuje swoich kolegów. Za pomocą swoich skrzydeł rozdmuchują oni mgłę i odsłaniają tęczę. Dzięki temu Słońce znowu jest radosne i świeci dla kwiatków. Uczestnicy słuchali opowiadania uważnie i bezbłędnie odpowiedzieli na krótkie pytania do tekstu. Następnie przeszliśmy do zagadki – jakiego koloru tęczy brakuje na chuście animacyjnej pokazanej przez moderatora? Potem wykorzystaliśmy chustę do zabaw bazujących na kolorach tęczy. Było przy tym wiele śmiechu, więc spotkanie zakończyliśmy we wspaniałych humorach.

Fundusze Europejskie dla rozwoju Lubuskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.