Filia nr 2, WiMBP w Zielonej Górze

bajki misia fisia 1Ostatnie spotkanie DKK w tym roku odbyło się z udziałem klasy I D z SP nr 21. Ze względu na przypadające w tym dniu bardzo ważne święto ;), czyli Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia, tematem spotkania były właśnie misie. Uczestnicy przynieśli ze sobą swoje pluszaki, które przedstawiły innym. Największą sensację wzbudził miś Nieśmiertelnik, czyli weteran wojenny. Nieśmiertelnik ubrany był w mundur, jednak miał wiele opatrunków. Inne misie także nie były zwyczajne, jak pamiątkowy miś, którego dziewczynka odziedziczyła po swojej mamie. Ale nie wszyscy wiedzieli ile lat temu powstał pierwszy pluszowy miś, skąd pomysł na tę zabawkę i jego angielskie imię. To wszystko sobie opowiedzieliśmy, oglądając zdjęcia i grafiki ilustrujące tę opowieść. Ale przecież mnóstwo misiów znanych jest z bajek i książek! O nich także wspomnieliśmy. Ale książkowych misiów jest tak dużo, że nie każdy czytelnik zna każdego misia. Dlatego poznaliśmy jeszcze jednego misia – Misia Fisia. Miś Fiś to nowoczesny miś, lubiący nosić koszulki z nazwą ulubionego zespołu muzycznego i różne dziwne czapki. Ale Miś Fiś pisze także krótkie bajki, które nazywa prózkami. Kilka z nich zostało odczytanych głośno, a wzbudziły one niemałe emocje, bo każdy te bajki rozumiał inaczej. Na zakończenie pożegnaliśmy się, nie pomijając oczywiście towarzyszących nam pluszowych misiów.

kuba i buba 1Do biblioteki na spotkanie DKK przybyli tym razem uczniowie klasy III A z SP nr 21. Tematem zajęć były synonimy. Choć brzmi to bardzo poważnie, to nie było się czego obawiać. A to za sprawą wprowadzenia uczestników w temat za pomocą króciutkiej opowiastki pt. Syn Nima z książki Grzegorza Kasdepke „Kuba i Buba, czyli awantura do kwadratu”. W opowiadaniu tym wiecznie kłócące się bliźniaki, czyli Kuba i Buba właśnie, poznają na lekcji słowo synonim i próbują rozszyfrować jego znaczenie. Na pytania moderatora dotyczące opowiadania uczestnicy bez problemu udzielili bezbłędnych odpowiedzi. Na podstawie opowiadania wspólnie utworzyliśmy krótką definicję synonimu. Zastanowiliśmy się z jakiego słownika możemy korzystać szukając synonimów. Następnie przeszliśmy do zadania, w którym z określonej puli wyrazów każdy uczestnik musiał wybrać drugi wyraz tak, aby połączyć w parę synonimy. Potem uczestnicy podzielili się na trzy grupy, a każda grupa dostała do odnalezienia w słowniku po trzy synonimy do podanych wyrazów. Mogłoby się wydawać, że takie zajęcia będą za trudne dla trzecioklasistów. Okazało się jednak, że uczestnicy poradzili sobie świetnie. Zupełnie jak Kuba i Buba ;).

kuba i buba 2

słoń i kwiat 2Tym razem na spotkanie DKK przyszła do biblioteki klasa I A ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Zielonej Górze. Hasłem zajęć była tęcza. Na początku porozmawialiśmy sobie o tym, czy ktoś z nas widział tęczę, a jeśli tak, to kiedy? W jakich było to okolicznościach? Uczestnicy bez problemu poradzili sobie także z odpowiedzią na pytanie, jak powstaje tęcza. Ale czy potrafili wymienić wszystkie jej kolory? Dla ułatwienia zaprezentowana została grafika, dzięki czemu szybko ustaliliśmy jakie barwy możemy dostrzec na tęczy i w jakiej kolejności one występują. Następnie zapoznaliśmy się z krótkim, ale przepięknym opowiadaniem Briana Pattena Jak Ptak Kaputek sprowadził z powrotem słońce dla kwiatka z książki pt. „Słoń i kwiat". W opowiadaniu tym słońce, które umożliwia życie kwiatom, schowało się ze smutku, że już nie może widzieć wspaniałej tęczy, bo zasłoniła ją gęsta mgła. Aby ratować kwiaty, przyjaciel jednego z nich – Ptak Kaputek – zwołuje swoich kolegów. Za pomocą swoich skrzydeł rozdmuchują oni mgłę i odsłaniają tęczę. Dzięki temu Słońce znowu jest radosne i świeci dla kwiatków. Uczestnicy słuchali opowiadania uważnie i bezbłędnie odpowiedzieli na krótkie pytania do tekstu. Następnie przeszliśmy do zagadki – jakiego koloru tęczy brakuje na chuście animacyjnej pokazanej przez moderatora? Potem wykorzystaliśmy chustę do zabaw bazujących na kolorach tęczy. Było przy tym wiele śmiechu, więc spotkanie zakończyliśmy we wspaniałych humorach.

12 kolorów II 1Pierwsze jesienne spotkanie w ramach DKK odbyło się dzięki gościnności początkującej grupy przedszkolnej o nazwie Kotki. Tematem zajęć były kolory. Aby zachęcić dzieci do zabawy, przeczytane zostały wybrane wiersze Marcina Brykczyńskiego z książeczki pt. „12 kolorów”. Następnie Kotki zostały podzielone na grupy poprzez oznaczenie ich odpowiednimi kolorami. To umożliwiło szereg zabaw z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Dzieci od razy zauważyły podobieństwo chusty do wzoru z okładki książki. Dzięki temu książka i zabawa będzie im się przyjemnie kojarzyć. Świetny początek dla trzylatków na przygodę z biblioteką!

12 kolorów I 1

Na wakacyjnym spotkaniu DKK mieliśmy tym razem nieco luźniejszą atmosferę. Tym razem zapoznaliśmy się z opowiadaniem Renaty Piątkowskiej ze zbioru „Najwierniejsi przyjaciele. Niezwykłe psie historie”. Opowiadnie pt. Bratek to historia małej Julki, która zachorowała i przebywa w szpitalu. Jest jej z tego powodu bardzo smutno i nic nie jest w stanie poprawić jej humoru. Wtedy ktoś przyprowadza jej pieska wabiącego się właśnie Bratek. Tylko zabawa z nim potrafi ją rozweselić, dzięki czemu dziewczynka  szybciej wraca do zdrowia. W rozmowie o książce wymienialiśmy się uwagami na temat roli, jaką w naszym życiu odgrywają psy, jak i inne zwierzęta. Są one nie tylko towarzyszami zabaw, ale odpowiednio przeszkolone bywają nawet opiekunami osób chorych, upośledzonych, niepełnosprawnych, niewidomych, a jak udowodniło nam przeczytane opowiadanie, zdarza im się być także terapeutami. Potem uczestnicy zapoznali się z takimi pojęciami jak: dogoterapia – terapia z udziałem psów, felinoterapia – terapia z udziałem kotów, hipoterapia – terapia z udziałem koni, a nawet delfinoterapia – terapia z udziałem delfinów. Następnie uczestnicy spotkania mieli za zadanie narysować wybrane zwierzęta w takiej terapeutycznej roli, jaką dla nich wybrali. Pożegnaliśmy się, życząc sobie nawzajem udanego wypoczynku w okresie wakacyjnym.

Fundusze Europejskie dla rozwoju Lubuskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.