rudowłosa26.03.2019 r. o godz. 16.00 w Bibliotece Publicznej we Wschowie odbyło się cykliczne spotkanie czytelników z DKK. Tematem naszej dyskusji była powieść Orhama Pamuka Rudowłosa.

Autor to turecki współczesny pisarz urodzony w 1952 r. w Stambule. Laureat Nagrody Nobla z 2006 roku za utwór Nazywam się czerwień .Jest autorem 10 powieści. Warto wspomnieć takie tytuły jak: Śnieg, Biały zamek. Kim jest Pamuk? Turkiem, pisarzem to fakt. To twórca, erudyta intelektualista, humanista – otwarty na integrację Turcji z Unią Europejską. Świadomy tego, że wpływy kultur Wschodu i Zachodu trwają od wieków, że wzajemnie się przenikają i inspirują. Pamuk dostrzega i podkreśla uniwersalność dorobku umysłowego, artystycznego i religijnego obu kultur. Daje temu wyraz w swojej twórczości.

Rudowłosa to prosta historia życia współczesnego człowieka urodzonego w Stambule, ale to nie jest tylko historia Turka – przedstawiciela Wschodu. Jest to uniwersalna opowieść o tym co może się wydarzyć wszędzie i zawsze. Czytelnik się zastanawia czy pierwsze miłosne doświadczenie może wpłynąć na całe dalsze życie? I dostaje odpowiedź. I nie wie czy to siła historii, mitów, legend, fatum wyznaczyły los bohaterowi. A może zbieg okoliczności?

Gdyby zadać czytelnikowi pytanie o czym, czy o kim jest ta powieść? – usłyszelibyśmy różne odpowiedzi. Niektórzy klubowicze odpowiedzieli – o kopaniu studni. I to jest prawda. Bohater pomaga kopać studnię. Jednak ona w powieści staje się symbolem życia i śmierci, tworzenia. Jest to klucz do zrozumienia utworu! To także wędrówka w głąb siebie, opowieść o wielkiej miłości, relacje między uczniem a mistrzem, ojcem a synem, relacje kulturowe między Wschodem i Zachodem i tak dalej. Główny bohater Cem dorasta i zdobywa swoje doświadczenie, pozycję w społeczeństwie na oczach czytelnika. Niesie swój tragiczny bagaż, nie zdając sobie sprawy, że zdąża do tragicznego finału.

Utwór Pamuka podobał się wielu czytelnikom. Z zapałem dyskutowano o walorach książki, w której wszystko jest ważne. Okładka, motto, cytaty, inne arcydzieła literatury światowej wymienione w powieści, historia współczesnej Turcji. To utwór o szukaniu tradycji, której brakuje bohaterowi. Kameralna, leniwie prowadzona narracja pełna refleksji i erudycji, o niezwykłej drodze do prawdy, która może powinna pozostać na dnie studni głębokiej jak 10 piętrowy blok. Niezwykły utwór, który w zalewie miałkiej literatury jest intelektualną przygodą i duchową ucztą.   

Stanisława Król

freakPodczas przedostatniego w tym roku szkolnym spotkania DKK dla dzieci i młodzieży, które odbyło się 09.05.2019 roku, w dalszym ciągu omawiałyśmy lekturę Rebeki Crane pt. „Jak pokochać freaka”. Tym razem postanowiłyśmy skupić się na sferze emocjonalnej bohaterów, którzy w kolejnych częściach powieści pozwalają się poznać jeszcze bliżej. Rozważałyśmy istotę budowania i utrzymywania zaufania, a przede wszystkim czym ono właściwie jest i czy ma istotny wpływ na osiąganie życiowego sukcesu. Na podstawie przedstawionych w utworze historii próbowałyśmy zdefiniować zjawisko pracy zespołowej, a także wymienić warunki, jakie muszą zostać spełnione, by przebiegała ona prawidłowo. Ponadto podjęłyśmy próbę określenia relacji powstałych pomiędzy uczestnikami obozu. Dyskusję zakończyłyśmy rozważaniami odnośnie tematów tabu, poruszanych obecnie w literaturze młodzieżowej. Zastanawiałyśmy się, dlaczego warto je poruszać i jaki skutek może przynieść unaocznianie dzieciom i młodzieży tak poważnych problemów, jakimi są zaburzenia psychiczne. Książka Rebeki Crane bardzo spodobała się uczestniczkom klubu. Autorka trafia w gust nastolatek poprzez swobodny język i wiarygodność postaci. Z czystym sumieniem możemy polecić ją innym czytelnikom.    

rzeczy23.04.2019 r. w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy we Wschowie o godz. 16.00 odbyło się kolejne spotkanie czytelników skupionych w DKK. Tematem naszej dyskusji była książka Marcina Wichy Rzeczy, których nie wyrzuciłem, za którą autor otrzymał nagrodę literacką Nike 2018.
Nie znikniemy bez śladu – nawet gdy nas już nie ma , to zostają nasze rzeczy zakurzone barykady. Cytat zaczerpnięty z utworu podkreśla jego eseistyczny z domieszką traktatu filozoficznego charakter. Utwór stanowiący gatunkową mieszankę podkreśla złożoność problemu, który autor próbuje rozwiązać na kartach książki. Życie i śmierć.
Bohater porządkuje rzeczy po śmierci matki. Snuje swoje refleksje o rodzicach, których już nie ma, o swoim dzieciństwie, dojrzewaniu emocjonalnym i intelektualnym w epoce PRL-u. To opis czasu przejścia z epoki ,, słusznie minionej'' do czasów obecnych. Krzywe zwierciadło, w którym przegląda się nie tylko autor, ale każdy dojrzalszy czytelnik. Utwór niełatwy, świetnie napisany. Autor pisze o matce, nie pisząc o niej. Bohaterka wyłania się z rzeczy i zapamiętanego jej gadania – czyli jest to rzecz o słowach i przedmiotach. To też historia o książkach, zapiskach matki, czasopismach, które czytała.
Autor twierdzi że:,, Książki to pomost między życiem i śmiercią''. Zmarłych pamiętamy dopóki nie potrafimy ich opisać. Dopóki są dla nas nie do końca zapisaną kartą.
A więc szukamy dalszego ciągu w tym co po nich zostało. Pamięć przywołuje kadry wspomnień. Często już nie wiemy czy prawdziwe czy poddane przez nas retuszowi. Gdy siedzimy wśród osamotnionych rzeczy, uświadamiamy sobie, że czas pytań minął bezpowrotnie, ponieważ nie będzie odpowiedzi.
Czytelnicy zaakceptowali wartość utworu, zwłaszcza, że podróż do przeszłości była dla nas bardzo bliska mentalnie. To trudna książka, bo o śmierci albo się nie myśli, albo myśli się z niechęcią i strachem. Jednak każdy kiedyś z nią się zmierzy.
Stanisława Król

Nakreceni6.06.2019 roku odbyło się ostatnie spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki dla Dzieci i Młodzieży, na którym omawiałyśmy powieść Petera Bunzla pt. „Nakręceni”. Główna bohaterka, osierocona przez matkę, wychowywana jest tylko przez ojca, który ginie nagle w niewyjaśnionych okolicznościach podczas lotu sterowcem. Trzynastolatka w towarzystwie przyjaciół – Roberta i mechanicznego lisa Malkina – stara się wyjaśnić zagadkę zniknięcia jej jedynego rodzica. Dyskusję rozpoczęłyśmy próbą określenia cech powieści fantastycznej i występujących w niej bohaterów. W dalszej części spotkania rozmawiałyśmy o doświadczaniu straty i możliwych sposobach zwalczania samotności. Następnie rozważałyśmy wpływ postępu technologicznego na nasze życie codzienne i pracę. Dyskusję zakończyłyśmy kreowaniem ewentualnych wizji czekającej nas przyszłości. 

Fundusze Europejskie dla rozwoju Lubuskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.