Jazz w Hydro(za)gadce

Data: Pt. 10 Gru, 2010 21:00

 

news365.pl

 


 

John Coltrane gigant jazzu

Zielonogórski Ośrodek Kultury zaprasza 10.12.2010 na godz. 20.00 na jazzowy koncert do Hydro(za)gadki.

HARD WORK ENSEMBLE to grupa skupiająca profesjonalnych muzyków, których połączył szacunek dla ?giganta jazzu? Johna Coltranea. W związku z 80-tą rocznicą urodzin artysty zespół przygotował specjalny program p.t.: ?TRIBUTE TO JOHN COLTRANE?, który z powodzeniem prezentuje w kraju i zagranicą. W piątkowy grudniowy wieczór zagrają dla wszystkich: Robert Chyłatenor sax, Wojciech Pruszyński piano, Piotr Stepek bass oraz Marek Wesołowski drums.

Bilety w cenie 15 zł do nabycia na www.abilet.pl .

 

 

Jon Coltrane nie próbując utożsamiać się z hard-bopem czy modern jazzem, wybrał własną drogę jazzowej awangardy. Zmiany, jakich dokonał Coltrane w muzyce jazzowej po roku 1960, są nieporównywalne z dotychczasowymi innowacjami np. Parkera czy Davisa, jego John Coltrane Quartet okazał się zaś jedną z najznakomitszych formacji w historii nowoczesnego jazzu. Coltrane wprowadził szereg innowacji o charakterze techniczno-brzmieniowym: po raz pierwszy w historii jazzu używał saksofonu sopranowego, posługiwał się głosem jako tłem dźwiękowym, eksperymentował z muzyką hinduską, swobodnie traktował improwizację.Uwagę na siebie zwrócił w 1955 r. w grupie Milesa Davisa. W porównaniu z delikatnymi, koronkowymi improwizacjami lidera, Coltrane brzmiał jakby niezgrabnie, niemal brutalnie. Jednakże w tych intuicyjnych poszukiwaniach saksofonisty krył się zalążek muzycznych eksperymentów. Początkowo Coltrane był pod znacznym wpływem muzyki i osobowości Milesa (np. nagranie "Round Midinight" z płyty Milesa Davisa "Talles Trees"), ale wraz z kolejnymi nagraniami i koncertami coraz wyraźniej starał się sugerować liderowi własne pomysły. Swoim niekonwencjonalnym podejściem do modern jazzu Coltrane zainteresował także innych muzyków. Szczególnie ważną w tym przypadku okazała się współpraca z pianistą Theloniousem Monkiem, a także Redem Garlandem, Donaldem Byrdem. Monk natychmiast potrafił wychwycić z nowatorskiej muzyki Coltrane?a ciekawe pomysły harmoniczne i brzmieniowe, a współpraca tych dwóch indywidualności nabrała ciekawego, artystycznego wymiaru (np. nagrania "Monk?s Mod" oraz "Nutty" z płyty "Thelonius Monk And John Coltrane"). Po latach dominacji wyciszonego brzmienia (np. Lestera Younga i Stana Getza), barwa saksofonu Coltrane?a wydawała się szokująco ostra i surowa, choć muzyczne pomysły były nienaganne. Wkrótce wraz z Sonnym Rollinsem Coltrane należał do najpopularniejszych hardbopowych saksofonistów tenorowych Nowego Jorku (tylko w samym 1957 r. Coltrane nagrał 21 płyt). W tym samym roku, po krótkiej, ale bardzo owocnej współpracy z Theloniousem Monkiem, Coltrane wrócił do Filadelfii. Okres współpracy z gigantami jazzu lat 50. (Miles, Monk, Gillespie) umożliwił Coltrane?owi powolne, lecz konsekwentne kreowanie własnego stylu.

Opracowanie: Dionizy Piątkowski, "Encyklopedia Muzyki Popularnej - JAZZ", Copyright by Oficyna Wydawnicza Atena 1999

 


 

W internecie:
 

John Coltrane - http://www.myspace.com/johnwcoltrane

 


W Norwidzie:

1.Historia jazzu. T. 1, Rodowód / Andrzej Schmidt. - Warszawa : Polskie Stowarzyszenie Jazzowe. Agencja Wydawnicza, 1988.

2.Jazz - rytm XX wieku / Mateusz Święcicki. - Warszawa : Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1972.

3.Jazz Forum : the European Jazz Magazine / [red. Paweł Brodowski]. - Warszawa, 1994-.

 


www.wimbp.zgora.pl


 




Wyświetl większą mapę
zgłoś plagiat/niewłaściwą treść